Jaapanis, kus sõna otseses mõttes iga sentimeeter pinda maksab, on müügiautomaadid väga populaarsed ja kättesaadavad. Jaapani keeles on nende nimi 自動販売機 e. jidō-hanbaiki, kus jidō = automaatne, hanbai = kaubitsemine ja ki = masin; lühendatult 自販機 e. jihanki. Müügiautomaatide Tootjate Assotsiatsiooni andmetel on Jaapanis iga 23 inimese kohta 1 automaat e. kokku 5 miljonit automaati, mis on maailma kõige tihedam. Müügimasinaid võib leida kõikjal – isegi pisikestes maakohtades, sest need on lihtsalt täiesti igapäevane osa iga jaapanlased elust. Tihti asetsevad konkureerivate toodetega automaadid ka üksteise küljes.
Edu võti on soodsad hinnad, odav ülalpidamiskulu ja lai sortiment. Pluss fakt, et vandaalitsemist ja muud sorti tehnilisi katkestusi tuleb harva ette, mistõttu saabki neid Jaapanis sellisel hulgal toota ja käigus hoida. Ilmselt oleks Eestis probleeme nende puhtuse ja turvalisuse hoidmisega. Meie Linnalehe jaotuskarbid on ju väga jubedas olukorras.
Automaadid teevad elu Jaapanis eriti mugavaks. Näiteks Jaapanis ringi reisides ei pea muretsema joogipudeli kaasaskandmise pärast, sest juba järgmise nurga taga on suur valik populaarseid jooke. Isegi matkaradade vahel, keset metsa on automaadid. 🙂
Enamik masinaid müüvad alkoholivabu jooke – karastusjooke, mahlu, vitamiini- ja energiajooke, teed ja kohvi ning hind on tavaliselt 110-150jeeni. Müügil on nii kuumad kui külmad joogid.
Siin-seal on ka automaate, mis müüvad sigarette ja alkoholi. 2008.aastast alates on Jaapanis täisealisust kontrollivad ID-kaarti lugevad automaadid. Mõned automaadid müüvad ka jäätist, riisi, kiirnuudleid, ühekordseid fotoaparaate ja isegi omikuji pabereid (väikesed templites/pühamutes müüdavad ennustuspaberid). Kõige veidramatest automaatidest saab osta aluspesu, i-pode, pornoajakirju, potililli jms.
Müügiautomaadid on ka reklaamipinnad ja sealsed kleebised vahetuvad pea iga päev – vaata jaapanlase blogi, kes pildistab juba mitu aastat iga päev sama müügiautomaat.
Pingback: Toitumisega seotud etikett | SUSHIMONI TOIDUBLOGI